marți, 23 septembrie 2014

CONSTANTIN BRÂNCUȘI, Avangarda revizitata. Editia a IV-a: AVANGARDA DIN ROMANIA, Sesiunea a VII-a


Vor fi difuzate 5 reportaje inedite care au în centru figura sculptorului francez de origine româna Constantin Brâncuși, jurnale sonore de actualități realizate între anii 1964 și 1970. 

Proiecția peliculelor va fi prefațată de filmul documentar "Brâncuși", realizat în 1996 și semnat de exegetul Cornel Mihalache, care va fi prezent la prima sesiune din 24 septembrie pentru o discuție cu publicul.


Avangarda revizitata. Editia a IV-a: AVANGARDA DIN ROMANIA
Avangarda Europeana in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei

Editia a IV-a: AVANGARDA DIN ROMANIA
Sesiunea a VII-a: CONSTANTIN BRANCUSI

Miercuri, 24 septembrie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucuresti) – Sala „Jean Georgescu”

Sambata, 27 septembrie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucuresti) – sala „Jean Georgescu”

Artisti: Constantin Brancuși, Irina Codreanu, Cornel Mihalache, Vava Stefănescu

Curator: Igor Mocanu
Organizator: Cinemateca Eforie – Arhiva Naționala de Filme a României

In anii ’50, in RPR personalitatea lui Constantin Brâncuși era una indezirabilă, opera catalogata decadentă si aproape degenerată de către minți luminate precum Călinescu sau Graur, în 1956 are loc prima retrospectivă bucureșteană a operei lui Constantin Brâncuși, organizată, printre alții, de criticul și istoricul de artă Marin Mihalache, iar în 1967 are loc la București unul dintre cele mai mari colocvii internaționale dedicate operei sculptorului modernist francez de origine română. Până în anii ’70, regimul comunist și cultura română generată de acesta se angajează într-un demers de reasimilare și, pe undeva, de aculturație a imaginii și operei artistului, cu puternice accente asupra laturii etnice a acesteia din urma, găsindu-i-se vestigii și reminiscente folclorice chiar si acolo unde nu era deloc nevoie. Ba dimpotrivă, Constantin Brâncuși a fost unul din cei mai acerbi insoțitori ai avangardelor istorice, opera acestuia fiind expusă de fiecare dată în vecinătatea unora precum Picasso, Duchamp sau Marcel Iancu, fie în Europa, fie în SUA. Documentarul creat de Cornel Mihalache in 1996 este, deși indirect, pe de o parte, una din primele încercări împlinite de a deconstrui imaginea patriotardă a unui Constantin Brâncuși nu demult acceptat de cultura autohtonă, însa cu prețul angajarii operei acestuia în discursul naționalist al vremii, iar pe de alta parte, o exegeză de pionierat care îl replaseaza pe Brâncuși în proximitatea de drept a avangardei.  Am pus lucrarea documentaristului și brancușologului Cornel Mihalache ca prefată la cele cinci documente cinematografice inedite, aflate in Arhiva Naționala de Filme din România, pentru o mai acută observare a modului în care a fost asimilată, începând cu 1964, personalitatea sculptorului de origine română de către regimul comunist.

BRÂNCUȘI
România, 1996, Documentar, 79 min

CONSTANTIN BRÂNCUȘI. HOBIȚA – PARIS
România, 1964, reportaj
Producator: Actualitatea în imagini 46 / 1964, subiect d.

Constantin Brâncuși. – Imagini din Hobița, Oltenia, locul nașterii lui Constantin Brâncuși și din atelierul din Muzeul de Arte Frumoase din Paris al sculptorului. Imagini din Craiova și Târgu Jiu cu lucrările sculptorului; apar Masa Tăcerii și Coloana Infinitului.

COLOCVIUL „CONSTANTIN BRÂNCUȘI
România, 1967, reportaj

Producator: Actualitatea în imagini nr. 42 / 1967, subiect d.

Reportaje. – Lucrările Colocviului „Constantin Brâncuși”.

IRINA CODREANU LA SALA DALLES
România, 1968, reportaj
Producator: Săptămâna în imagini nr. 23 / 1968, subiect d.

Reportaje. – Irina Codreanu, eleva lui Constantin Brâncuși organizează o expozitie de sculptură la Sala Dalles.

CALATORII PRIN JUDEȚUL GORJ
România, 1968, reportaj
Producător: Săptămana în imagini nr. 25 / 1968, subiect b.

Călătorii prin județul Gorj. Vechi coordonate de istorie și spiritualitate românească. – Imagini din județul Gorj: din satul Vladimiri, unde s-a născut Tudor Vladimirescu, din satul Vădeni, unde s-a născut Ecaterina Teodoroiu, cu Coloana Infinitului, cu sondele de la Țicleni și cu mina de la Rovinari unde se realizează noi investiții.


Igor Mocanu | art critic, curator
Pentru parcursul întregului demers, vizitați: http://igormocanu.wordpress.com/tag/avangarda-revizitata/

- comunicat -