joi, 1 iulie 2010

Albumul „Parc(o)urs” al lui Tudor BANUŞ, lansat de ICR la Bookfest 2010, Bucureşti


„În „vizibil” suntem supuşi gustului epocii; eu însă mă situez la antipod: mă simt la unison cu artiştii care nu şi-au pus problema „modernităţii”, trăind-o în necunoştinţă de cauză ! Mi-ar plăcea să merg, pe aceeaşi potecă, în compania unui Callot atât de uman, a unui Hogarth atât de obraznic uneori, a unui Granville plin de fantezie. Asta... ca să nu-i mai deranjez pe „bătrânii” Bosch, Brueghel sau Dürer.”


„În carte veţi vedea din cine şi din ce se compune lumea mea. Imaginile ignoră trecerea timpului. Descui teme contemporane cu chei de demult, unele ruginite, care au făcut cândva epocă. În spatele uşii închise, la temelia subconştientului, palpită memoria folclorului românesc, cu acea bogăţie de arhetipuri care-mi oferă o distanţă profitabilă faţă de răvăşita lume în care ceez astăzi.” (Albumul „Parc(o)urs”, din cuvântul introductiv al autorului)


Într-o ediţie trilingvă română-franceză-engleză, structurat în mod interesant în jurul aprecierilor critice publicate de-a lungul timpului, albumul prezintă, într-o bogăţie de imagini, viaţa artistică a unui de mult călător pe alte meleaguri.
Pictor, gravor şi ilustrator de carte şi presă, Tudor BANUS s-a stabilit în Franţa, la Paris, încă din anul 1972. O bună parte a activităţii sale artistice se regăseşte pe coperţile şi în paginile a zeci de ziare şi reviste precum: „Le Monde, Die Zeit, The New York Times, L'Express etc.